Foto: Christer Falck
Bendik Hofseth med band
Saksofonist og komponist Bendik Hofseth samler veritabelt stjernelag norske musikere for å fremføre musikken fra det nye Leaves-albumet.
Store Sal
Bærum Kulturhus
Historien om Bendik Hofseth er den om den talentfulle saksofonisten og komponisten som gjorde det mange på den norske jazzscenen drømte om: å breake internasjonalt og bli et stort navn. Supervibrafonisten Mike Manieri oppdaget det unge multitalentet på tidlig nittitall og brakte Lørenskog-gutten inn i en av jazzens store supergrupper: Steps Ahead. Etter å ha turnert verden rundt med Steps var det hans egen musikk og tunge verv i kulturlivet som skulle få all fokus.
IX
Albumet IX som kom i 1991 står som en påle i norsk musikkhistorie. Med stilsikker eleganse klarte Bendik å blande sofistikert pop med improvisasjon og mangefasetterte tekster.
Hvem har vel ikke spilt luftgitar til Eivind Aarseth eller Knut Reiersruds fabelaktige soloer? Hamret løs på imaginære trommer når Paolo Vinaccia (RIP) slipper seg løs. Drømt om å kunne spille fretless som Audun Erlien.
Og så Bendik, da – stil-ikonet for mange musikkentusiaster på tidlig nittitall. Nevn Bendik for kulturpersonligheter som Christer Falck eller Martin Revheim og du vil se voksne menn bli blanke i øya – det var flere som drømte om å se ut som og låte som Bendik. Skrive like bra låter, være like reflektert og levere like rå soloer.
Leaves
Spol frem til nåtiden, og det er en like stilsikker Hofseth som står der oppe på scenen. Litt grå rundt tinningene, men med en like sterk utforskertrang i musikken. Et nytt stjernelag musikere står rundt ham på scenen: Eivind Aarseth er med fremdeles, mer enn tretti år etter IX. Den krystallklare gitartonen er der også i 2022, men klangfargene er enda mer modne og utforskende.
Per Oddvar Johansen (trommer) og Mats Eilertsen (kontrabass) er så mye mer enn en rytmeseksjon. De to har spilt sammen i så mange av norsk jazz’ fremste konstellasjoner at de nærmest har utviklet en helt egen, nesten-telepatisk rytmeforståelse. Helge Iberg, en høyt respektert samtidskomponist ved siden av å være en pianist av de sjeldne, bidrar med nye og friske perspektiver på ensemble-samspillet.
De siste årene har fokuset for Bendik vært å gi ut fire album på kort tid. Tre av albumene, Trunks, Branches og Roots har blitt svært godt mottatt av publikum og anmelderstand. Leaves er siste del av antologien – et solid punktum for et musikalsk prosjekt som vi appellere til mange. De fire albumene, og live-versjonene man får oppleve i Store Sal i januar, spenner vidt: fra nære og vare duo-låter med Eivind Aarseth til store klangbilder malt av Engegårdkvartetten og superbandet som kommer til Bærum Kulturhus.
Åpningslinjene fra førstelåta på IX oppsummerer det hele ganske så greit, egentlig: Say no more...
Obligatorisk lesing: Martin Revheims Bendik-hyllest i anledning 25-årsjubileet for IX.
Konsertinformasjon
-
Fredag 27. januar 2023 Kl. 19.00Forestillingen er spilt