10.00-10.10: Velkomst og introduksjon ved Stine Nilsen, festivaldirektør og kunstnerisk leder for CODA Oslo International Dance Festival.
10.10-11.05: Artist talk: Introduksjon av og samtaler med Tanja Erhart (AT) og Elen Øyen (NO)
11.05-11.20: Pause
11.20-12.15: Artist talk: Introduksjon av og samtaler med Claire Cunningham (UK) og Kjersti Horn (NO)
12.15-12.35: Pause
12.35-12.45: Innblikk i noen prosesser og prosjekter som skal gjøre kunstfeltet (mer) tilgjengelig for kunstnere med funksjonsnedsettelser .
Kaja Tvedten Jorem og Monica Ifejilika fra Kulturrådet gir innblikk i tre pågående prosjekter som har som formål å gjøre kunstfeltet mer tilgjengelig for personer med funksjonsnedsettelser. Nanna Kathrine Edvardsen (stipendiat ved UiT) og Tine Skjold (Prosjektleder for NUK – Ny ung kunst, Festspillene i Nord-Norge) informerer om arbeidet med Inclusive Art-nettverk og utdanningen «Inclusive Art».
12.45-13.05: Diskusjonsgrupper
Vi deler oss i grupper på to og to for å drøfte: Hva er de viktigste spørsmålene vi må stille oss selv og andre for å gjøre dans (mer) tilgjengelig?
13.05-13.30: Sirkelsamtale: Hva betyr det at man har eller tar utgangspunkt i funksjonsvariasjoner i skapende arbeid?
Stine Nilsen i samtale med Sebastian Tjørstad, Maria Terese Engdahl-Høgåsen og Ådne Sekkelsten.
13.30-14.30: Lunsj
14.30-16.30: Parallelle møter
I denne delen vil to samtaler/ diskusjonsforum foregå parallelt. Etter å ha vært med i den ene kan man ta del i den andre. Det er 15 min pause i mellom samtalene, samt 15 min avrunding sammen på slutten.
Samtale 1:
45 min: Samtale: Inclusive Art in practice
Hva er praktiske elementer vi kan/må ha med oss når vi jobber med mangfold kunstnerisk?
Hva trenger vi som arrangører for å vite hva som skal gjøres, og hvor finner vi denne informasjonen?
Med Maria Terese Engdahl-Høgåsen og Jean-Baptiste Baele.
Samtale 2:
45 min: Innspillsmøte: Inclusive Art-Utdanning
Festspillene i Nord-Norge, Norges Arktiske Universitet (UiT) og Norges Arktiske Universitetsmuseum og akademi for kunstfag (UMAK) har fått midler til å utvikle studieplan for en Inclusive Art-utdanning.
Utdanningen skal fungere som en videreutdanning på MA-nivå der man utdanner interdisiplinære aktører med spesialkompetanse på å ivareta mangfold i kulturlivet. Målgruppen for utdanningen er arbeidslivet (kunst- og kulturfeltet), og utdanningen skal ta utgangspunkt i samfunnets og arbeidslivets erfaringer.
I dette innspillsmøtet ønsker vi å lytte til dine tanker om en slik utdanning. Vi lurer for eksempel på:
Hva opplever du at mangler eller trengs for å kunne legge til rette for en mangfoldig virksomhet? Hvem skal utdannes? Hva bør en slik utdanning bestå av for at den skal ha verdi? For hvem skal den ha verdi? På hvilken måte?
Samtalen ledes av Nanna Kathrine Edvarsen og Tine Skjold.