Foto: Ikram Abdulkadir

While in battle I’m free, never free to rest

Danseforestilling - Cullberg & Hooman Sharifi.

Store Scene

Bærum Kulturhus

En del av serien

Dans

Oppdag Cullberg i en ny drakt gjennom "While in Battle, I'm Free, - Never Free to Rest", en forestilling som markerer et møtepunkt mellom tradisjon og innovasjon.

I denne forestillingen samles Cullbergs erfarne dansere med utøvere fra street dance-miljøet, i en dialog som utforsker bevegelsens språk fra ulike perspektiver, med hele 19 dansere.

Musikken, skapt av Neda Sanai, tar utgangspunkt i iranske folkesanger og gir dem nytt liv gjennom en prosess av dekonstruksjon. Dette musikalske landskapet tilbyr en bakgrunn for en forestilling som er like mye en refleksjon som en feiring av dansens mangfoldighet.  Poesien, bidratt av BAM - Burcu Sahin, Athena Farrokhzad og Merima Dizdarevic, vever seg gjennom forestillingen og tilfører dybde og resonans. Hooman Sharifis koreografi utfordrer og utforsker, mens lysdesign og kostymer skaper en visuell ramme som understreker forestillingens tematiske kjerne.

bilder

Foto: Senay Berhe

Denne forestillingen, som hadde verdenspremiere den 15. november 2023 på Orionteatern i Stockholm, representerer en ny fase for Cullberg.

Det er en invitasjon til å oppleve dansens evne til å formidle komplekse følelser og ideer, en påminnelse om kunstens kraft til å forene og inspirere. For de som søker en dypere forståelse av samtidsdansens språk og potensial, tilbyr "While in Battle, I'm Free, - Never Free to Rest" en unik mulighet til å engasjere seg med Cullbergs visjonære tilnærming.

Senay Berhe

Hooman Sharifi

Sharifi er norsk koreograf med røtter i Iran. Dansekarrieren startet med hip-hop i ungdomsårene, og videre med klassisk og moderne ballettrening i tjueårene. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, koreografilinjen, og interesserer seg spesielt for kunstuttrykkene i krysningspunktet mellom dans, teater og bildekunst. I 2000 etablerte han sitt eget kompani Impure Company, som spesielt arbeider med å synliggjøre samfunnsengasjement og politikk i kunsten. Sharifis bevegelsesspråk er ofte fysisk utfordrende, intenst og kraftfullt, og utforsker de dypere følelsene bak makt, politiske systemer og vold gjennom presise bevegelser og andre sceniske virkemidler. Sharifi var teatersjef for Carte Blanche fra 2014 til 2018. Han har arbeidet videre som koreograf og danser innen rammene for Impure Company, og har produsert flere forestillinger de siste årene med stort fokus både internasjonalt og her i landet. Siste produksjon var Sacrifice While Lost in Salted Earth, hvor han samarbeidet med åtte iranske dansekunstnere og en musiker som alle lever i eksil. Forestillingen hadde urpremiere under dansefestivalen i Montpellier i 2022, og er blant annet vist på Théâtre de la Ville i Paris, festivalen Julidans i Amsterdam og på Dansens Hus.

Pris: 0 - 450
Varighet: 1 t, 50 min u/pause